Spotify Wrapped 2025
לפני כחצי שנה פרסמתי את הפוסט "סיכום השנה של ספוטיפיי - המצעד השנתי האישי שלנו", שם סיפרתי, בין השאר, על החיבה שרכשתי בילדות למצעדים השנתיים של מוסיקה לועזית ומוסיקה עברית, ששודרו בערוצי הרדיו (רשת ג' וגל"צ). כבר שנים רבות שאני ממעט להאזין לרדיו, וכך הפך סיכום השנה של ספוטיפיי למצעד השנתי האישי והפרטי שלי. מידי שנה אני מפרסם ברשתות החברתיות את דירוגי ההשמעות (מוסיקה והסכתים) של אפליקציית Spotify. מדובר בפיצ'ר הידוע בשם: Spotify Wrapped. ציינתי שם, כי להבדיל מחברים רבים שיש לי ברחבי העולם, ארץ, מסיבה כלשהי, חבריי הרבים ממעטים לשתף את הסיכום וכמעט שלא נוצר שיח סביב המאורע החשוב הזה (בעיניי), גם כאמצעי לבורחנות.
להלן עיקרי התוצאות שלי לשנת 2025:
השיר המושמע ביותר השנה שייך לניק דרייק (Nick Drake); זמר, פסנתרן וגיטריסט בריטי, שנודע בסגנונו המוזיקלי הרך והמלנכולי ובטכניקת פריטת האצבעות הייחודית שלו על הגיטרה. חזרתי לשיר אחרי למעלה מעשור. הגעתי אל המוסיקה של ניק דרייק הודות לבת-זוג שהכרתי עוד בתקופת אתרי ההיכרויות (טרום עידן האפליקציות). היא הייתה אז רופאה מתמחה באיכילוב, וזכורה לי מאוד לטובה, למרות שהקשר לא החזיק מעמד זמן רב. הכינוי שבחרה לעצמה באתר ההיכרות היה Hazey Jane. פניתי אליה בהודעה הראשונה בצורה הומוריסטית ושאלתי האם היא הנזי ג'יין מס' 1 או הנזי ג'יין מס' 2... וכך התחלנו להתכתב. מסיבה כלשהי נזכרתי בה במהלך השנה האחרונה, וכך חזרתי לשיר להאזין לשיר המדובר בתדירות מאוד גבוהה.
ארבעת השירים הנוספים בטופ-5 שלי לשנת 2025 שייכים לארבע להקות שמאוד אהובות עלי: "הביטלס", "אואסיס", "אבבא" ו-"REM". אין לי הרבה מה להוסיף בהמשך למה שכבר כתבתי על הלקות הללו בעבר. כל שיר ברשימה מתוך האלבומים הללו הוא "מאסטר-פיס" בפני עצמו, ובהחלט מדובר ביצירות מוזיקליות שיכולות בקלות להשתבץ לרשימת מאה השירים האהובים עלי ביותר בכל הזמנים.
בגזרת אלבומי המוסיקה בלטו בעיקר שני מלחינים קלאסיים: הנדל ומנדלסון. הנה הטופ-5 בגזרת האלבומים המאוזנים ביותר שלי לשנת 2025:
מלחין הבארוק, ג'ורג' פרידריק הנדל (George Frideric Handel), היה המוזיקאי איתו בליתי את מרבית זמן ההאזנה שלי בשנת 2025. עבורי הוא אחד המלחינים הגדולים ביותר בהיסטוריה האנושית, ביחד עם בטהובן, מוצרט, י.ס באך, גוסטב מאהלר ואנטון ברוקנר. האופרה שלו "יוליוס קיסר" הייתה דומיננטית מאוד בהאזנות אצלי במהלך שנת 2025. זו האופרה שהרבתי להאזין לה ברקע, בתקופה בה למדתי למבחני לשכת עורכי הדין (מוסיקה מאוד עוזרת לי לריכוז). זו אופרה איטלקית נפלאה מתקופת הבארוק.
בגזרת הפודקאסט (הֶסְכֵּת בעברית) הגיע שוב למקום הראשון "הפודקאסט של נדב פרי"; זו לדעתי כבר הפעם השלישית (לא ברצף) שהוא כובש את המקום הראשון בהאזנות אצלי. הסיבה לכך היא שאני מאוד מתחבר לאורחים שהוא מביא לאולפן ולאופן ההגשה והראיונות המעמיקים והמרתקים שהוא עורך. בעיניי אחד ההסכתים הטובים והמעניינים בישראל בתחום האקטואליה.
למקום השני הגיע ההסכת "מחצית בשכונה" של העיתונאי והיסטוריון הספורט רון עמיקם; מה שמחבר אותי לפודקאסט "מחצית בשכונה" היא בעיקר הנוסטלגיה. הגעגוע לכדורגל המרגש שהיה כאן פעם בליגה הישראלית וברחבי הקונטיננט. געגוע לעידן בו הייתה בי אהבה טהורה לכדורגל, כשלמועדונים עוד הייתה זהות לאומית (מרבית השחקנים היו מקומיים לצד מספר מוגבל של שחקנים זרים), טרם ההרס שהביא "חוק בוסמן" והכסף הקטרי, שמבחינתי הרסו את ההיבטים הרומנטיים שאפיינו עד אז את משחק הכדורגל.
במאמר מוסגר אציין שחברי ורעי היקר כאח לי, ד"ר קובי ברדה ואני ניהלנו שיח בנושא הזה, והוא דווקא לא הסכים עימי. ברדה השיב לי כי "שיש עדיין קסם לכדורגל. הוא לא הלך. הוא פה. הוא נוכח אתה קצת מגזים". נשארנו חלוקים...
ההסכת "שיר אחד" שהגיע השנה למקום השלישי מגלם (ביחד עם "האזנה מודרכת") את אהבתי לפודקאסטים העוסקים בניתוח מוזיקלי המתמקדים ברקע ובאירועים שהביאו להולדתם של השירים או האלבומים.
בשל רצוני להתנתק מן האקטואליה בארץ האזנתי לפרקים מתוך שני הסכתים שעוסקים בנעשה בעולם. הראשון של החבר והאח היקר שהזכרתי מקודם, ד"ר קובי ברדה, "אמריקה בייבי" (כשלעצמי חשבתי שבחירת השם הייתה פחות מוצלחת ואמרתי לו את זה) ו"חוץ לארץ". שני הסכתים אלה נמצאים במקומות הרביעי והחמישי.
בכוונתי לכתוב (מקווה שאצליח להגיע לזה) פוסט נוסף שעוסק ברשימת מאה היצירות המוזיקליות המושמעות ביותר לשנת 2025 על פי הסיכום השנתי של אפליקציית ספוטיפיי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה