סה"כ צפיות בדף

יום שישי, אוגוסט 10

טור אישי: התחרות הפרועה בשידורי הטלוויזיה

טור אישי: כישלונו של הרגולטור/ אדיר בנימיני

"תחרות זה טוב", תמיד לימדו אותנו חסדיי התיאוריה הכלכלית-ליברלית; היא מביאה להוזלת המוצר לציבור וגם לשירות טוב יותר לצרכן. בשנות ה-30 של המאה הקודמת, בעוד ארה"ב מנסה להתאושש מהמפולת הכלכלית האדירה שפקדה אותה, נולדה התפיסה כי העוצמה הכלכלית שהייתה טמונה בידיהם של מספר מונופולים גדולים, היא זו שתרמה לקריסה. מכאן נולד הצורך לפרק מונופולים אלה ולעודד תחרות. במרבית המקרים זה גם מצליח והתחרות מביאה לשרות טוב יותר ומחיר זול יותר.
המקרה שלפנינו, הינו הפוך לחלוטין! הוא מוכיח עד כמה תחרות יכולה להיות הרסנית ורק לפגוע בצרכן; הכוונה לפעולות שהביאו לעידוד התחרות בתחום התקשורת ובעיקר סביב מתן הזיכיונות לשידורי טלוויזיה ולווין.


הסדרות הטובות ביותר בעולם:
מישהו עוד זוכר את התקופה שערוץ 3 בכבלים היה ביתם של "הסדרות הטובות ביותר בעולם"? זה אכן היה מזמן, בעידן טרום-הלוויין וטרום ערוץ 10. כאשר חברות הכלים היו בחזקת "סמי-מונופול", השרות שקיבלנו מבחינת תכני שידור היה איכותי יותר והעיקר טוב יותר! תמורת דמי מנוי חודשיים נמוכים יחסית, קיבלנו את הסדרות והסרטים הטובים והחדישים ביותר, כל משחקי הכדורגל ואירועי הספורט הנחשבים שודרו בערוצים פתוחים ובחינם, ללא תשלום נוסף. ראינו את משחקי הליגה הישראלית, האנגלית, האיטלקית והספרדית באופן חופשי.


התחרות הפרועה שנוצרה עם הכנסתם לשוק של yes וערוץ 10 והכי גרוע של הכנסתה של חברת "צ'רלטון" לחיינו, הביאה לכך שהיום אנחנו מקבלים הרבה פחות עבור דמי המנוי החודשיים, ועל כל דבר נחשק צריך לשלוף את הארנק ולשלם יותר.


בית"ר בקופנהגן: עידן "הקפיטליזם החזירי" גם בשידורי הספורט
לקראת משחקי המונדיאל צפיתי בערוץ הספורט (או בשמו המתוקן "ספורט 5"), ובדיון בנוגע למחירי החבילה לרכישת משחקי המונדיאל של חברת "צ'רלטון" ירום הודה, אמר פרשן הערוץ, העיתונאי, אבי מלר, די בצדק שעידן ה"קפיטליזם החזירי" הגיע גם לכדורגל. אמת ויציב! אוסיף על כך, כי בעקבות הקמת הערוץ ספורט 5 LIVE ודרישת התשלום סביב משחקה של בית"ר במוקדמות ליגת האלופות, ניתן לקבוע בפסקנות שאותו עידן של קפיטליזם חזירי, הגיע וכבש גם את ערוץ הספורט.


כישלונו של המחוקק והרגולטור
יהיו ודאי כאלה שיבואו ויטענו כי "שלם וצפה" מקובל בעולם וזו הייתה שאלה של זמן עד שתגיע אלינו; ובכן, המחוקק (יותר נכון ועדת הכלכלה של הכנסת) יכלה למנוע זאת ולחסום את המגמה הזאת מההתחלה, אולם מהרגע שנפתח הפתח ונפרץ הסכר, לא ניתן היה להחזיר את הגלגל אחורה. ח"כ איתן כבל, עוד ניסה לעשות משהו בעניין, אבל זה היה מעט מידי ומאוחר מידי - הרכבת כבר יצאה מהתחנה עוד קודם לכן.


על מנת להפוך את העניין לעוד יותר פתטי, ראו נא את התנהלותה של הגב' נעמה הניג, מ"מ יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין, אשר מזכירה לא מעט את המחזה "מחכים לגודו" בתיאטרון האבסורד. כולנו ישבנו בהמתנה למוצא פיה, ולרגע אכן חשבנו ש"גודו" מתדפק בדלת, אבל מהר מאוד גילנו שמדובר בלא יותר מאשליה. נו טוב, מה כבר אפשר לצפות מהם? מספר שעות אחרי שהמועצה הוציאה ביום שישי בבוקר הודעה כי המשחק של בית"ר ירושלים בקופנהגן ישודר אך ורק בערוץ פתוח, "התקפלה לפתע" ותוך מספר שעות שונתה ההחלטה - ניתן אישור לשדר את המשחק בתשלום. 


חרם צרכנים
אני יכול לומר בגאווה שלא אצפה במשחק של בית"ר, בעבור תשלום אך ורק בשביל העיקרון; אפילו בנוגע לחבילת המונדיאל הצלחתי לעמוד בפרץ. אני יכול להודות שכמעט התפתיתי, אבל לבסוף לא נשברתי וטוב שכך! עם כל אהבתי לכדורגל, אינני מוכן לתת לבעליו של "מחזיק בזכויות שידור", את התענוג שירוויח ממני שקל אחד. שייקח את זכויות השידור שלו וידחוף אותם... (אתם יודעים לאן), ממני הוא לא יראה אפילו לירה שחוקה עם חור באמצע. ככה, רק בשביל העיקרון!

.



Councillor ADIR BENYAMINI Municipality of Netanya



www.adir-b.com

אין תגובות: