סה"כ צפיות בדף

יום שלישי, מרץ 4

VITAM IMPENDERE VERO

VITAM IMPENDERE VERO

Iuvenalis

"הקדש חייך לאמת"; במקור מתוך "הסאטירות" של המשורר ואיש הרוח הרומי, יובינאליס (סאטירה 4, טור 91). הביטוי זכה לחדור לתודעה בעיקר הודות לעובדה שהוגה-הדיעות הצרפתי, ז'אן-ז'אק רוסו, בחר בו למוטו האישי שלו, והוא הופיע על טבעת החותם שנשא עימו.

יובינאליס למעשה ביקש באמירה זו לקרוא לבני האדם להתמסר לאמת שהם מאמינים בה, בכל תחומי החיים.

הנוסח כפי שהופיע בחותם של רוסו היה מעט שונה מן המקור ("Vitam Vero Impendenti"); רוסו מתייחס לאמור בחותם לא אחת בכתביו, בין השאר, בחלק הרביעי של ספרו האחרון "הזיות של מטייל בודד", שם הוא דן ארוכות בשאלות הנוגעות לאמת ושקר, לרבות כאלה שסיפר במהלך חייו. רוסו מגיע למסקנה כי "האמת הכללית והמופשטת היא נכס שאין יקר ממנו. בלעדיה האדם הולך באפלה; אמת זו היא עין התבונה. היא שמלמדת את האדם כיצד לנהוג, כיצד להיות מה שעליו להיות, לעשות את מה שעליו לעשות, ולחתור לתכליתו האמיתית". כל זאת לעומת "האמת הפרטית", שאיננה תמיד "נכס טוב", לעיתים אפילו עניין רע "ועל פי רוב איננה לא רעה ולא טובה" [ז'אן-ז'אק רוסו הזיות של מטייל בודד תירגום: אירית עקרבי (ירושלים: הוצאת כרמל), עמ' 36-38].

מדובר בעיניי בהבחנה מעניינת, הרלוונטית גם בעידן הפוסט-מודרני; עידן, שהוא כידוע אינו חסיד גדול, על פי רוב, של אמיתות מוחלטות.


עו"ד אדיר בנימיני
חבר מועצת עיריית נתניה
 ADIR A. BENYAMINI
 Attorney at Law

פורסם במקור באתר המשפטי של עו"ד אדיר בנימיני
VITAM IMPENDERE VERO

אין תגובות: