סה"כ צפיות בדף

יום ראשון, אוגוסט 19

הגשת כתבי אישום אדרכלים ומהדסי בניין תכנון ובניה


בנימיני דורש להעמיד לדין גם אדריכלים ומהנדסי בניין שהיו מעורבים בפרוייקטים בהם נעשו עבירות בניה

חבר מועצת עיריית נתניה, אדיר בנימיני, מתכוון להעלות את הדרישה בישיבת המועצה מיד בתום הפגרה במסגרת שאילתה. חוק התכנון והבניה מאפשר העמדה לדין גם של האדריכל ומהנדס הבניין. בנימיני סבור שכחלק מהמאבק בעבירות הבניה שמבוצעות בעיר, יש לעשות שימוש בסמכות זו, אשר תרתיע ללא כל ספק בעלי מקצוע מלשתף פעולה עם מבצעי העבירות.

כנודע, במחלק ניכר של המקרים, אין העבירה התכנונית יכולה להתבצע ללא תכנון מוקדם וללא סיוע של בעלי מקצוע. העבירות מתבצעות ביודעין ובכוונת תחילה. לא לחינם קיימת אפשרות כזו.

אין זה סוד שבלא מעט מקרים היזם מתחיל לבנות ובמקביל "מריץ" שינוי תב"ע למחוזית; מבלי לדעת אם זו תתקבל או לא, הוא מתכנן את שלד הבניין לפי התוכנית "החדשה" שטרם אושרה, ולא על פי מה שמותר על פי התוכנית התקפה. כל זה לא יכול להיעשות ללא סיוע של בעלי המקצוע אשר מתכננים את הבניין ומפקחים על בנייתו בפועל

להלן נוסח השאילתה:

שאילתה 2 לישיבת מועצת העיר
נושא: כתבי אישום כנגד אדריכלים בעבירות תכנון ובניה

סעיף 208(א') לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן: החוק) מונה שורה ארוכה של גורמים אשר יכולים לשאת באחריות לביצוע עבירת בניה כהגדרתם בסעיף 204 לחוק.
סעיף 208(א')(8) קובע בין היתר כי ניתן להגיש כתב אישום כנגד "האדריכל, המהנדס המתכנן, המהנדס או ההנדסאי האחראים לביצוע[...]".
אין זה סוד כי חלק לא מבוטל של עבירות הבניה המתרחשות בעיר הינם עבירות הכוללות תכנון מוקדם והכוללים מודעות מלאה לטיב העבירה; בלא מעט מקרים, לא יכולות היו העבירות לצאת אל הפועל ללא מערבותו של בעל מקצוע, כמו האדריכל המתכנן את המבנה הכולל את החריגות ו/או המהנדס המתכנן.

אי לכך ובהתאם לזאת ולאור האמור לעיל אבקש לברר את הדבר הבא:
האם הוגשו במהלך הקדנציה הנוכחית (4 השנים האחרונות) כתבי אישום כנגד אדריכלים ו/או מהנדסים בשל ביצוע עבירות לפי חוק התכנון והבניה?
אם כן, כמה כתבי אישום כאלה הוגשו?
אם לא, מדוע אינה מממשת התביעה העירונית את זכותה על פי דין להעמיד לדין אדריכלים ומהנדסים לדין על עבירות מסוג זה, כחלק מהניסיון להרתיע ולהילחם בתופעה בזויה זו?

בשולי הדברים יצוין כי מעטים הם המקרים בהם נוהגים בתי המשפט בישראל לעשות שימוש במושגים כגון: "מכת מדינה" ו"שערורייה ציבורית"; בכל הקשור לתופעת עבריינות הבניה והליקויים באכיפתה נעשה שימוש במושגים אלה חדשות לבקרים.
לאור האמור לעיל, הנני סבור כי יש מקום כי התביעה העירונית תעשה ככל שיש לאל ידה על מנת להילחם בתופעה, והדבר כולל גם הגשת כתבי אישום כנגד אדריכלים ומהדסים, אשר ידם הייתה בדבר.

____________________________________________________________
Quid leges sine moribus vanae proficiunt
"מה יכולים חוקים להשיג בהיעדר מוסר" (הורציוס)









Councillor ADIR BENYAMINI Municipality of Netanya
www.adir-b.com

תגובה 1:

Yehudi אמר/ה...

I would like to ask you a question and maybe you can help...my wife and I arte moving to Israel in about 30 months and I am wondering about the availability of jobs there that I can do. I am currently a Finance Manager for a large auto dealership, which means that i structure the deal for the different banks, arrange financing for the customer, sell them extended warranties, and take care of all the legal paperwork. I have been a sales manager for auto dealerships as well. Is there a comperable job in Israel that I can do? I would love to hear from you...you can reply to http://yehudi01.blogspot.com
L'Shalom,
Daniel