סה"כ צפיות בדף

יום ראשון, מאי 29

טור אישי: מחאה לגיטימית/ אדיר בנימיני


הרבה לעג וביקורת קיבלה באמצעי התקשורת הספורטיבית קבוצת הכדורסל של הפועל תל-אביב על ההחלטה לחגוג "אליפות" לאחר הגעתה לגמר הפלייאוף בכדורסל. בניגוד לכל עדת המבקרים הקולניים ופרשני הספורט למיניהם שהתגייסו כמעט כולם ואימצו את הקו הביקורתי כלפי יו"ר קבוצת הפועל ת"א שאול אייזנברג, אני דווקא הייתי רוצה להתכבד להביע עמדה קצת שונה.
לעניות דעתי מדובר כאן בצעד מחאה לגיטימי של קבוצה שחשה תסכול עמוק על היעדר תחרותיות אמיתית בכדורסל הישראלי, שבו שולטת בהגמוניה כמעט מוחלטת קבוצה אחת משנת 1969. במקום "לרדת" על חגיגות האליפות, צריך להתרכז במסר שעומד מאחוריהם. המחאה נובעת קודם כל מכך שבהינתן המצב שבו כולם יודעים בתחילת העונה מי הקבוצה שתסיים במקום הראשון, אזי התחרות האמיתית היא למעשה רק על המקום השני. מצב דומה היה גם בליגה הסקוטית בכדורגל במהלך שנות ה-80 ותחילת ה-90 כאשר גלזגו-ריינג'רס זכתה ב-9 אליפויות רצופות ואוהדי שאר הקבוצות נותר רק לייחל לכך שקבוצתם תסיים במקום השני...
חשוב לי להבהיר כי אינני נימנה עם עדת "שונאי מכבי", ובכל הקשור למשחקיהם באירופה, שמחתי מאוד בשמחתם כאשר זכו בגביע אירופה כקבוצה שמייצגת כמובן את כולנו. אולם, בכל הקשור לליגה בישראל תמיד אימצתי את קבוצות האנדרדוג וקיוויתי להצלחתם במשחקי הליגה מול מכבי. היעדר התחרות האמיתית פשוט הרסה את הליגה לכדורסל שלנו. פעם זה היה הפועל ר"ג, לאחר מכן אליצור נתניה, הפועל ת"א, מכבי ראשל"צ, הפועל חיפה, הפועל גליל-עליון וכמובן הפועל ירושלים. מה זה משנה, העיקר שמכבי תפסיד!
וידוי קטן: היום ההוא בפלייאוף של עונת 1991-1992 כאשר הפועל גליל-עליון הדיחה את מכבי ת"א בחצי הגמר, ומנעה ממנה לשמור על תארה, היה אחד הימים השמחים בחיי (עוד יום שמח בהיבט הספורטיבי היה לראות את דייגו ארמנדו מארדונה בוכה בכי תמרוקים לאחר שהפסיד בגמר המונידאל של איטליה 1990!)!!! מבחינתי זהות המנצחת בסופו של דבר בין גליל עליון להפועל ת"א ששיחקו בגמר הפלייאוף באותה שנה כבר לא היה משנה יותר מידי עבורי, העיקר שנפל דבר בכדורסל הישראלי והאנדרדוגים ניצחו ולקחו אליפות היסטורית.
מבחינה זאת, אני מחזיק בדעה שההישג הגדול ביותר של פיני גרשון כמאמן בכדורסל הישראלי הם לא הזכיות בגביע אירופה לאלופות, אלא בכך שהיה המאמן הראשון משנת 1969 שלקח עם קובצה ישראלית אחרת את האליפות ממכבי ת"א, ושבר את ההגמוניה שלה. מדובר הישג עצום לכל הדעות לאחר שנים רבות שניסו לעשות זאת רבים וטובים לפניו שכשלו פעם אחר פעם.
הכדורסל שלנו בליגה המקומית חולה, והאמת היא שאין כנראה יותר מידי דרכים לרפא אותו מבלי לפגוע במכבי ת"א ולנסות להחליש אותה (דבר שלדעתי לא נכון לעשות). החוויה המסעירה שבה גליל-עליון לקחה את האליפות ישאר כנראה זיכרון מתוק שלא נזכה לראות בשנים הקרובות. על הרקע הזה, חגיגות האליפות של הפועל ת"א לא צריכות להפתיע אף אחד, המציאות מכתיבה אותן.



אין תגובות: