סה"כ צפיות בדף

יום רביעי, ינואר 31

טור אישי - אדיר בנימיני

לשמור על העיקרון: רב אחד לעיר אחת/ אדיר בנימיני

בישיבת המועצה הקרובה שתתקיים ביום ראשון הקרוב, מתכוונת ראש העיר להביא ככל הנראה לדיון את הסוגיה הטעונה בדבר הכוונה למנות רב ראשי אשכנזי לעיר נתניה. משרה אשר עומדת מיותמת כבר למעלה מעשרים שנה, עת פינה את המשרה הרב ישראל לאו אשר נבחר באותה העת לרבה הראשי של העיר תל-אביב-יפו (בסיבוב הראשון שלו בתפקיד זה).


באופן טבעי עולה במצב שכזה השאלה מדוע דווקא עכשיו? אם הסתדרנו עד כה עם רב אחד במשך למעלה מעשרים שנה, ושימרנו בקנאות את העיקרון של "רב אחד לעיר אחת", מה נשתנה בעצם?


הערכתי הינה שדבר בעצם לא נשתנה למעשה! לדידי הדבר היחיד שאולי השתנה הוא היווצרותו של מועמד לתפקיד מבית מדרשה של ראש העיר ומקורביה. כך שבפנינו עוד מקרה בו "הלך החבל אחרי הדלי" או שמה נלך לפי המטפורה הדי נדושה בעת האחרונה שקודם ירו בלשכת ראש העירייה את החץ ורק אחר כך סימנו את המטרה...


אין זה סוד שהמועמד המועדף על ראש העירייה לתפקיד הוא תא"ל (במיל) הרב ישראל וייס; הדבר נחשף בעיתון "חדשות נתניה" לפני קצת יותר מחודש. למרות זאת, הנני סבור כי לגבי עצם ההחלטה למנות רב ראשי אשכנזי, לא התקיים הדיון הציבורי הנאות והמתבקש בנוגע לעצם הצורך באיושו.


הייתי אפילו מקצין ואומר כי אילולי החשיפה בעיתונות המקומית, הדרך שבא עומדת ההחלטה להתקבל מזכירה לא במעט את האופן שבו מינה שר המשפטים לשעבר, צחי הנגבי, את המאמן המשפטי שלו, השר וח"כ דהיום, רוני בראון, לתפקיד היועמ"ש לממשלה. עד כה לא שמענו כל התבטאות פומבית של פיירברג בנושא, גם לא במועצת העיר ולמיטב ידיעתי לא עדיין פורסמה כל הודעה רשמית ייזומה מטעמה על ידי הדוברות העירונית, עם נימוקים שעומדים מאחורי ההצעה.


יש לזכור כי אין מדובר בעניין של מה בכך, מדובר בהחלטת כבדת משקל שבצידה הוצאות כספיות גבוהות מאוד למשלם המיסים העירוני. עלות המשרה הזאת מוערכת בכ-60 אלף ₪ בחודש לפחות. המדובר בנטל כספי כבד מאוד על הציבור בכלל ועל המועצה הדתית בפרט, אשר מרבית התקציב שלה מופנה גם כך לטובת תשלום משכורות.


עוד יצוין בהקשר זה כי בניגוד למשרת הרב הראשי לישראל אשר קצובה ל-10 שנים בלבד, הרי בנוגע למשרת רב-עירוני מדובר ב"משרה לכל החיים". משמע שמי שיבחר, אם וכאשר זה יקרה, נאחל לו שיחייה עד 120, הרי שיתכן ומדובר בהתחייבות כספית של העירייה למשך 40 שנה ואולי אף יותר. חישוב גס ומהיר יגלה כי בנוגע לעלויות השכר בלבד מדובר בהוצאה של כ-29 מיליון שקלים! זאת מבלי לקחת בחשבון את הוצאות הנלוות כמו רכב שרד, הפטור מארנונה מתוקף התפקיד ועליות נוספות שיעיקו מאוד על הקופה הציבורית!


נושא מינוי הרב האשכנזי יופיע כפי שמסתמן בסדר היום של מועצת העיר שיופץ מחר, וזה אולי מבדיל אותו מעט מהפרשיה המפורסמת של מינוי רוני בראון, שנשלף כידוע תחת סעיף השונות בישיבת הממשלה. עם זאת, לא נעשה כאן סיור מוחות ציבורי שמתבקש לפני קבלת החלטה בעלת משמעויות כלכליות כל כך נרחבות כמו במקרה הזה. חלק גדול מחברי המועצה איתם שוחחתי בימים האחרונים, כלל לא ידעו שהנושא נימצא על סדר היום וגם אני באופן אישי גיליתי את העניין די באקראי.


על מנת לקבל החלטה נכונה ונבונה בעניין זה, ולעמוד היטב על השאלה בדבר הצורך בעצם איוש התפקיד, מן הראוי שמועצת העיר תארח את ראשי הציבור הדתי בנתניה במטרה לשמוע מהם את תובנותיהם. כמו שזה נראה כרגע יש תחושה מאוד חזקה באוויר של ניסיון להרדים את המערכת.


אין תגובות: