סה"כ צפיות בדף

יום שני, אוגוסט 11

צמצום חברי המועצה

שר הפנים, מאיר שטרית, חתם היום על צו המורה על צמצום חברי המועצה ברשויות המקומיות.

הצו הנו צעד מהפכני מאחר שיוחל כבר על הבחירות ברשויות המקומיות שייערכו בחודש נובמבר השנה.
בהתאם לצו, החלטת השר מצמצמת באופן משמעותי את מספר חברי המועצה, בהשוואה למצב הנוכחי. לדוגמא: מספר חברי המועצה המרבי בעירייה המונה מעל 350,000 תושבים יעמוד על 27 חברים לעומת המצב כיום, בו המספר המרבי עומד על 31 חברים.


חבר מועצת העיר נתניה, אדיר בנימיני (מפלגת הירוקים), הגיב בזעם על החלטה של שר הפנים, ח"כ מאיר שטרית, לצמצם באופן חד-צדדי את מספר חברי המועצה ברשויות המקומיות באופן שיוחל מיידית כבר בבחירות הקודמות. זאת לאחר שהצעת החוק שניסה משרדו להעביר בנושא לא זכתה לרוב הדרוש בועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. במטרה לעקוף את החלטת הכנסת עשה השר שטרית שימוש בסמכותו במסגרת צו. יש לציין כי צעדו של השר שטרית בא לאחר שגם בקדנציה הקודמת הורה שר הפנים דאז, אברהם פורז, על צמצום חברי המועצה, אך הוא הודיע על כך זמן ניכר מראש ובכך אפשר למועמדים להתארגן ולהיערך לכך. לעומת זאת, כאן מדובר בצעד מפתיע חודשיים בלבד לפני הבחירות.

שר הפנים, מאיר שטרית הבהיר בהודעה אותה מסר לאמצעי התקשורת כי "החתימה על הצו נועדה לשפר באופן ניכר את יכולת ראשי הרשויות המקומיות לנהל את הרשות ולהקים קואליציה מבלי לשלם מחירים יקרים, למנוע פיצולים וריבוי סיעות והקמת מועצות לעומתיות". השר הדגיש כי שינוי זה זכה לתמיכת המרכז לשלטון מקומי ולראשי רשויות רבים, שהתמודדו מול מצבים בלתי נסבלים בהרכבת קואליציה ותפקוד לקוי של הרשות המקומית.

חבר מועצת עיריית נתניה, אדיר בנימיני, תקף חזיתית את החלטת השר וטען כי "שטרית ממשיך במדיניות שאפיינה את מרבית קודמיו בתפקיד והפך גם הוא ללוביסט הראשי המייצג את האינטרסים של ראשי הרשויות בשלטון המקומי ובכך פוגע אנושות בדמוקרטיה. כל שוחר חירות צריך להסתכל בדאגה במגמת המשרד בשנים האחרונות שתכליתה לחזק יותר ויותר את הכוח הריכוזי שקיים גם כך אצל ראשי הרשויות. הכוח כידוע משחית והיחידים שיכולים לפקח, לבקר ולרסן את ראשי הרשויות הם חברי המועצה ובתנאי שזו תהיה חזקה".



בנוגע להחלטה גופה, בנימיני אינו סבור שהדבר יפגע בנציגות של מפלגת הירוקים, שכן גם לפי ההרכב המצומצם של המועצות ברחבי הארץ, הרי שתהיה נציגות ירוקה אפילו חזקה יותר על חשבון כל אותן רשימות שלא תעבורנה את אחוז החסימה. אולם, מה שמקומם את בנימיני יותר מכל היא "הפעולה הקפריזית" של שר הפנים ש"משנה את 'כללי המשחק באמצע המשחק', תוך התעלמות מכך שנוצרה הסתמכות של מועמדים אשר הכינו את עצמם לפי ההרכב הנוכחי. מועמדים עצמאיים לקחו על עצמם התחייבויות בהתאם למצג מסוים, ששר הפנים הפך לפתע וללא התראה מוקדמת, למצג שווא. מבחינה ציבורית מדובר בפעולה בלתי ראויה ובלתי הגונה כלפי המועמדים שתפגע קשות בשלטון המקומי ותחזק באופן בלתי פרופורציונאלי את ראשי הרשויות".




Councillor ADIR BENYAMINI Municipality of Netanya
www.adir-b.com

אין תגובות: