סה"כ צפיות בדף

יום חמישי, ספטמבר 7

טור אישי: לקראת גמר כוכב נולד

תרבות מוזיקלית בדעיכה/ אדיר בנימיני

היום בערב יעלה ג'קו אייזנברג על הבמה ב"גני-יהושע" ויהיה הנתנייתי הראשון שישתתף אי פעם בגמר "כוכב נולד". העונה הרביעית של התוכנית הציבה את העיר על המפה המוזיקלית כאשר בחצי הגמר היו לה שני נציגים; זהבית פסי (זמרת נפלאה בפני עצמה) הייתה על סף, מאוד קרובה לעשות את זה ולהצטרף לג'קו.
אם להסתכל על המציאות לפי הפרמטרים האלו ניתן לקבל את הרושם השגוי שבנתניה ישנה קרקע פורייה ליוצרים וזמרים צעירים, אולם התמונה הזאת מאוד מטעה. המצב רחוק מלהיות משביע רצון.
כולנו בוודאי זוכרים איך בסוף מתחילת שנות ה-90 התרבות המוסיקלית בנתניה נהנתה מעידן של פריחה עצומה; במהלך "תור זהב" זה עסקו עשרות צעירים מבני העיר במוסיקה. בשנים האחרונות אין כמעט זכר לימים הגדולים ההם וכמה סמלי אולי שהמקום הבולט ביותר, שנתן במה לרבים מהיוצרים הללו, פאב "המוזה" - עלה באש.
הדבר המצער ביותר בעיניי הוא שהעירייה אינה עושה די פעולות על מנת לתמוך ולקדם יצירה מקורית בקרב בני העיר; מדוע למשל שקברניטי עמותת היכל התרבות והעמותה לחינוך בלתי פורמאלי, אשר עוסקות בקידום פרויקטים תרבותיים רבים בעיר, לא ייקחו על עצמם ניהול בית תרבות קטן ליוצרים מוזיקליים צעירים? הרי נכסים עירוניים פנויים יש בשפע, ובמקום שהם יתגלגלו לשימושים אחרים, ניתן להכשיר אחד מהם להופעות של להקות צעירות. הרי אף יוצר צעיר אינו יכול למלא את היכל התרבות העירוני בתחילת דרכו, והפעלת מעין מקום כזה יכול לענות על הצרכים שלהם.
עוד בתחילת הקדנציה הצעתי במועצת העיר להקים קרן לתמיכה ביוצרים צעירים; המטרה הייתה שהקרן הזו תסייע ליוצרים מקומיים בתחילת דרכם במימון הפקתם של יצירותיהם בתחום הספרות, המוסיקה והאומנות. התגובות היו בתחילה נלהבות. מספר חברי מועצה "מרדו" במשמעת הקואליציונית ותמכו בהצעה. אולם כשהגיע רגע האמת – הצבעה על אישור הקמת הקרן דאגה ראש העירייה לגבש רוב להפלת ההצעה. הנימוק הפורמאלי: היעדר תקציב.
"היעדר תקציב" הן מלות המפתח כאשר ראש העיר מעוניינת לטרפד יוזמה מסוימת. השכלנו לגלות שכאשר ראש העיר חפצה מאוד בנושא מסוים היא יודעת מהיכן למצוא את הכסף. רק השבוע בועדת הכספים אושר תקציב של 900 אלף ₪ לרכישת רכבים חדשים, מיליון ₪ לטובת 10 פסלים סביבתיים ומיליון וחצי ₪ לטובת שיפוץ בתי כנסת,.
רק לפני כחודשיים פנתה אלי נערה הלומדת באחד מבתי הספר התיכוניים בעיר וספרה שאחיה עוסק במוסיקה ויש לו להקה. היא שמעה על היוזמה להקמת הקרן ליוצרים, וקיוותה שניתן לסייע ללהקה של אחיה להוציא דיסק ראשון. כמובן שנאלצתי בצער להשיב את פניה ריקם, כמו עוד מספר יוצרים צעירים שביקשו לברר מדוע העירייה אינה תומכת ומסייעת לפרוץ החוצה. אין לי ספק שלהקת "ג'אמוס", שג'קו הוא חלק ממנה, היו שמחים להסתייע בתמיכה של קרן כזו כאשר חיפשו מימון להוצאת הדיסק הראשון שלהם.
מיותר לציין, שאומן בן העיר שפורץ לתודעה הלאומית הודות ליצירתו תורם רבות לתדמית החיובית של העיר, לכן בכוונתי להמשיך ולהיאבק למען יישום הרעיון החשוב הזה.
לסיכום: ברור שהיעדר תקציב זה רק תירוץ, לעיריית נתניה יש אפשרות לעשות יותר במטרה לסייע לקידום תרבות המוזיקה בעיר. אבל מה ניתן כבר לצפות מראש עירייה שלה יוחסה האימרה (בפגישה עם אומני נתניה): "מי שרוצה מוזיאון יכול לנסוע לת"א..."
בהצלחה לג'קו בגמר ביום חמישי, הוא בהחלט הראוי ביותר להיות הכוכב הנולד של העונה הרביעית!
Councillor ADIR BENYAMINI Municipality of Netanya
www.adir-b.com

אין תגובות: