סה"כ צפיות בדף

יום שלישי, דצמבר 12

מכתב לפיירברג שמות רחובות

בנימיני: אבקש לבכות על לבכות על אובדן הערכים והרדידות התרבותית אליה צנחנו
במכתב נוקב לראש העירייה, מקונן חבר מועצת העיר נתניה, אדיר בנימיני, על אובדן הערכים, הרדידות, הסתמיות והשטחיות הגלומים בהצעה להעדיף עצים וצמחים על פני אישים שתרמו לאנושות ולעם היהודי ברחובות בקריית השרון.
בלחץ של מספר חברי מועצה הוסרה ההצעה מסדר היום של ישיבת מועצת העיר, ובנימיני מתכוון לפעול לשיכנוע חברי המועצה לגנוז את המלצות ועדת השמות לטובת הצעה טובה יותר.
להלן נוסח המכתב שהועבר לראש עיריית נתניה, הגב' מרים פיירברג-איכר עם העתק לכלל חברי המועצה:
‏10 דצמבר 2006
‏י"ט כסלו תשס"ז

לכבוד:

מרים פיירברג-איכר
ראש עיריית נתניה


גברתי ראש העיר,


הנדון: שמות רחובות מומלצים בקריית-השרון

אתכבד לפנות אליך בעקבות ההחלטה בישיבת המועצה האחרונה להוריד מסדר היום את הנושא הנדון; יש בכוונתי מסגרת פנייתי זו אליך להתייחס בעיקר לסעיף 3 בהמלצת ועדת השמות לרחובות ואתרים (להלן: הועדה), הנוגע לכינוי שמות רחובות בשכונת קריית-השרון במזרח העיר.
בראשית הדברים אתייחס קודם כל להסגות ולהסתייגויות שיש באמתחתי בכל הקשור לאופן התנהלות העניינים בוועדה. לאחר מכן, אבקש לבכות על הרדידות התרבותית שבאה לידי ביטוי בהצעת הועדה. בהמשך אציג את הצעתי האלטרנטיבית לשמות כפי שהוצאו על ידי לקראת ישיבת המועצה. לסיום אבקש להביא לכדי יישום את החלטה שהתקבלה בעבר בוועדה להביא מספר מילים בכל קרן רחוב על הדמות שהונצחה בו.

התנהלות ועדת שמות רחובות ואתרים
קיימת תחושה של חלק מהחברים שהועדה משמשת כמעין תפאורה ו/או שכל מטרתה הינה מתן גושפנקא להחלטות שהוכתבו מלמעלה. בסדר היום של הועדה הוצגה רק הצעה אחת, ולא התקיים כל דיון מקדים על ההצעות שהובאו בו. זאת בעוד שסדר הדברים אמור להיות הפוך, קודם יש לקיים דיון על השמות המוצעים ורק לאחר מכן להתאים את הרחובות לשמות שאושרו ונמצאו כראויים.
יתרה מזאת, אנוכי ולמיטב ידעתי גם חבר נוסף הגשנו הצעות לשמות רחובות לוועדה והם טרם הועלו לדיון. באופן אישי הגשתי רשימה של שמות מוצעים עוד בתחילת הקדנציה הנוכחית של מועצת העיר ולמרות שחלפו למעלה משנתיים וחצי, הצעות אלה מעולם לא עלו לדיון בוועדה.
מה הועילו חכמים בתקנתם כאשר הקימו את הועדה, אם אין אפשרות לחבריה להשפיע על מהלכיה, ורק לאשרר בעד ונגד הצעות שמוכתבות מלמעלה? אין דבר שאין שנציג ציבור מתעב יותר מניסיון להפכו לצינור לאשרור אוטומטי של החלטות או במילים אחרות ל"חותמת גומי" לכל דבר ועניין!


עצים במקום דמויות מופת שתרמו לאנושות
אבקש להקדיש מספר מילים בהם ארצה לבכות על אובדן הערכים והרדידות התרבותית אליה צנחנו, בהגיענו לנקודה בה אנשים מקברנו מעדיפים להנציח עצים, פרחים וצמחים, וזאת על חשבון דמויות מופת שתרמו דבר או שניים לאנושות, לתרבות האנושית ואף הצילו נשמות רבות בישראל.
לא ברורה לי כלל ועיקר מה מקור המוטיבציה הגדולה להעניק כבוד כל כך גדול לעץ הברוש? איזו תרומה משמעותית לתרבות האנושית הביא עימו למשל הנופר?
זה המקום לבקש מראש את סליחתם של קברניטי ההצעה (שלא ברור עד כה מי עומד מאחוריה), אבל היא במהותה מצביעה לדידי על שטחיות, סתמיות ורדידות תרבותית! עד לאן הגיע אובדן הערכים בדורנו עד כי הגענו לדרגת שפל שכזה?
בעוד שדמות כל כך ידועה ברחבי העולם כולו כמו אנה פרנק טרם זכתה לכבוד שרחוב בעיר יקרה על שמה, עץ "הברוש" כן יזכה לכבוד הזה! לא ברור כאמור מה בדיוק תרומתו התרבותית לעולם היהודי והעולמי, מלבד אולי השימוש שנעשה בו במקרי חירום על ידי בני העדה הנוצרית בחג המולד, כאשר אין עץ אשוח בהישג יד...
יתרה מכך, דמות מופת כמו ראול וולנברג, חסיד אומות העולם, אשר הציל מאות יהודים בהונגריה ממחנות ההשמדה, טרם זכה להנצחה שרחוב על שמו יחנך בעיר, אולם עץ "השיזף" כן יזכה לכבוד הזה! מעניין כמה נפשות הציל "השיזף" בהיסטוריה האנושית? אולי לך גברתי הפתרונים לכך?
זו הסיבה בדיוק מדוע אני סבור שיש לקבל בברכה את יוזמתו של סגן ראש העיר, עו"ד מנדי וייס, בכל הקשור להנצחתו של הרב נריה על חשבון עץ הברוש.
אדגיש גם כי לא מעט חברי מועצה עימם שוחחתי שותפים לעמדתי כי אין מקום "לבזבז" שמות רחובות על עצים וצמחים.

הצעה אלטרנטיבית לשמות רחובות
בשל כל האמור לעיל הוגשה כידוע לך הצעה אלטרנטיבית מבית מדרשי, אשר כוללת שמות של אישים בני העם היהודי, אשר תרמו מבחינה תרבותית לעולם ו/או תרמו תרומה חשובה לעם היהודי.
יצוין בהקשר זה שבהצעתי יש ביטוי נרחב לאיזון בין גברים ונשים; הצעתי כוללת שמות של ארבע נשים. עד כה רק כ-20 נשים בלבד זכו להנצחה בנתניה (לעומת למעלה מ-100 גברים), וכשלעצמי אני סבור שיש הרבה מה לתקן בשטח זה.
מצורפת בזאת הצעתי אשר הוגשה למועצה כהצעה אלטרנטיבית להצעה המקורית של הועדה הראויה לדעתי לגניזה כמעט מוחלטת (מלבד השארת השם רח' האלונים בשל הסמיכות ל"חורשת האלונים" ורח' הפארק).
כולי תקווה כי תמצאי לנכון (ביחד עם כלל חברי המועצה) לבחון בלב פתוח ונפש חפצה את הצעתי זו, או לפחות חלקים ממנה!

רקע על שמות הרחובות בנתניה בכל קרן רחוב
נודע לי כי בעבר בתקופתו של ראש העירייה לשעבר, ד"ר בר-מנחם, התקבלה החלטה של הועדה לתלות שלט על כל קרן רחוב עם מעט רקע על הדמות שעל שמה כונה הרחוב - זאת על מנת שנזכור ונדע. דבר זה מקובל בערים רבות אחרות. אומנם יפה עשתה העירייה אשר העלתה אינפורמציה זו על גבי אתר האינטרנט העירוני, אך אין די בכך, שכן מרבית תושבי העיר אינם נחשפים למידע זה.
בסיכומו של דבר ולקראת סיום אביע פעם נוספת את דעתי שאם הצעת הועדה כפי שהובאה לפני המועצה תאושר בסופו של דבר - יהיה זה יום שחור למועצת עיריית נתניה! בעיני מדובר בהחלטה מבישה שתטיל חרפה ואות קלון על כולנו, על כך שצנחנו מטה, עמוק כל כך, לתוככי רדידות תרבותית שאין שנייה לה.






בברכה,

אדיר בנימיני
חבר מועצת העירייה



העתקים:

חברי מועצת עיריית נתניה
תא"ל (מיל') צבי רק
– מנכ"ל עיריית נתניה
פרופ' אריק רימרמן – יו"ר ועדת שמות רחובות ואתרים
הגב' אורנה פרץ – מזכירת ועדת שמות רחובות וערים.
הגב' מירה אסף – מנהלת ארכיון העיר.


לוטה:

הצעת שמות רחובות בקריית השרון – אדיר בנימיני

Councillor ADIR BENYAMINI Municipality of Netanya
www.adir-b.com

אין תגובות: