סה"כ צפיות בדף

יום רביעי, ינואר 14

הקיצוץ בתקציב התרבות בנתניה 2009

על המוזות שהושתקו

לאחרונה אישרה מועצת העיר באופן חלק וללא תקלות את תקציבה לשנה הקרובה, שכולל בתוכו, בין היתר, קיצוץ מסיבי וכואב בתקציבי התרבות. על אף ולמרות הצהרות לוחמניות בתקשורת לפני הישיבה, הרי שבסופו של דבר אושר התקציב בשקט מופתי. נודע לי כי חבר אופוזיציה בכיר נימק את עובדה שעמדתה נשמעה בקול דממה דקה (אם בכלל) אך ורק בשל המלחמה ברצועת עזה. כל זאת תוך שהוא מוסיף ומטעים בפתגם הנודע ש"כשהתותחים רועמים, המוזות שותקות", שזוהי למעשה ואריאציה מאוחרת יותר לפתגם המקורי מתקופת רומא העתיקה: "בתוך שאון כלי הנשק שותקות המוזות" (Inter arma silent Musae).

בניגוד לגישה זו, אומר אני בקול גדול שאין רועם ממנו כי ככל שהדבר נוגע לעיריית נתניה ותקציב התרבות המצומק שאושר בשבוע שעבר, המוזות שתקו וגם הושתקו תרתי משמע!

תשע המוזות במיתולוגיה היוונית, היו "אלות היצירה", שתחת כנפיהן היו מופקדים תחומי המחול, המוסיקה, התיאטרון, הספרות, המדע ועוד. אמירה נודעת זו באה בעצם להמחיש את הרעיון כי בעיתות מלחמה, אין דעתם של הבריות נתונה לענייני תרבות ואומנות.

ראוי לציין בהקשר הזה כי נהוג לייחס מתוך טעות את המקור לאמירה למשפטן והנואם הרומי הנודע, מרקוס טוליוס קיקרו, בשל העובדה שציטט את המשפט במקור בנאום ההגנה הנודע שנשא על אניאוס מילו. אולם, המקור שייך דווקא למצביא הרומי, גאיוס מאריוס (G. Marius), אשר העניק בניגוד לחוק, אזרחות רומית לשתי יחידות של ערים בעלות בריתה של רומי, וזאת מבלי שהייתה לו סמכות לכך. הוא נימק את מעשהו בכך ש"בתוך שאון כלי הנשק שותקים החוקים" (Inter arma silent leges).

אין זה סוד כי נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק (תוך שהוא מייחס את המקור מתוך שגגה לקיקרו), מאוד לא אהב ואף שלל גישה זו מכל וכל, בטענה כי על "אמירות אלה יש להצטער"(בג"ץ 769/02).

אם להיתלות על אילן גבוה זה, הרי שגם אני מצר מאוד על הגישה הזו שננקטה על ידי האופוזיציה העירונית (שלכאורה ועל פניו התחזקה מבחינה מספרית), אשר לא נימצא לה בשעת המבחן הקובע ולו חייל אחד אשר ילחם למען תקציבי התרבות בעיר נתניה, והדברים נאמרים כמובן בהסתייגות קלה לאור העובדה שחבר המועצה, עופר אורנשטיין, שעושה רושם שהנושא כן קרוב ללבו, נעדר מהישיבה בשל שרות מילואים.

אין כל חידוש בכך שבמדינתנו מוסדות התרבות והאומנות נזקקים לתמיכה כספית, שכן המוסדות אשר מסוגלים להתקיים ללא תמיכה חיצונית כלשהי הינם בטלים בשישים. מכאן שהחלטת מועצת העיר לקצץ זו השנה השנייה ברציפות בתקציבי התרבות, יש בה כדי להצביע על מגמה מדאיגה שתכליתה להשתיק ולדחוק את המוזות לקרן זווית, בלי כל קשר למלחמה בעזה או למשבר הכלכלי. מכאן שנותר רק להצטער על כך שהיו בין חברי מועצת העיר שמצאו להם בית-אחיזה בעובדות אלה, במקום לנסות ולבלום את המגמה המסוכנת.

יחד עם זאת, יש לזכור, אם להיות לרגע הוגנים, כי מניות היסוד למהלך שייכות לראש העירייה, מרים פיירברג-איכר ולחברי המועצה הצייתנים הסרים למרותה, שהצביעו בעד מבלי להשמיע קול וכמובן לציבור הבחורים בעיר נתניה שרצה במדיניות זו.


Councillor ADIR BENYAMINI Municipality of Netanya
www.adir-b.com

אין תגובות: