סה"כ צפיות בדף

יום שישי, ינואר 30

כפור חם - הפכפכות של דעת הקהל

כפור חם/ אדיר בנימיני

תופעה אנושית אנתרופולוגית מעניינת בעיניי היא ההפכפכות של דעת הקהל; לא אחת אנחנו רואים תמיכה ציבורית כמעט גורפת, ממש קונצנזוס, סביב עניין מסוים ולפתע מתהפך הגלגל ב-180 מעלות. פתאום אנחנו מגלים כי אם "האופנה הישנה" הייתה להלל את העמדה הפלונית, הרי שכמו רוח סערה מתחלפת האופנה ולפתע כולם מנגחים ומבקרים את מה שרק זמן קצר קודם לכן היללו ושבחו.

בנתניה נדמה לי שהתופעה מתרחשת כעת בכל הנוגע לאצטדיון העירוני; במשך עשרות שנים נשמעה בעיר ביקורת ציבורית חריפה כנגד ראשי העיר לדורותיהם, על כך שאין בנתניה אצטדיון ראוי לשמו. זכור לי אף שבמסגרת תפקידי כחבר מועצה חשפתי פרוטוקול של ישיבת מועצת העיר מחודש יוני 1986, בו אמר ראש העיר דאז, יואל אלראי, כי הוא שולח ברכה חמה למכבי ולבית"ר נתניה ב"רוח משחקי מונדיאל מכסיקו 86" ובישר בחגיגיות על כך שיצאה "פרוגרמה לבניית אצטדיון חדש" (שהיה מתוכן להיבנות במקום שונה ממקומו כיום).



למעלה מ-20 שנים חלפו מאז (מחשיפת אותה "פרוגרמה") ורק היום מתמודדת עיריית נתניה עם האתגר הקשה הזה; אין המדובר בעניין של מה בכך, לאחר שדורות של פוליטיקאים מקומיים רק דיברו בעלמא ובפועל לא סיפקו את הסחורה.



לאחרונה, לאור הקשיים שהתעוררו החלה לפתע דעת הקהל להתהפך ואנו שומעים פתאום ביקורת המופנית כלפי הפרויקט ועלויותיו. אין זה כמובן המקום לבוא ולספק את הנימוקים להצדקת הפרויקט החשוב, אבל התנודה בדעת הקהל משקפת לדעתי את אותה תופעה בה למעשה לא ניתן בשום דרך לרצות את המבקרים. אם לא היה נבנה האצטדיון היו קמים המבקרים ומשחיזים את קולמוסיהם כנגד עובדה זו, ולכשהחלו בהקמתו הרי שמייד בשלה השעה להשחיז את השיניים ולתקוף עליות ההקמה.



נשיא מדינת ישראל הראשון, חיים ויצמן, סיפר פעם מעל במת אחד הקונגרסים היהודיים, כי לסבתו היו שני בנים ולכל אחד מהם היה עסק אחר, "עסקו של האחד היה זקוק לגשם, ועסקו של השני – לקרח". לכן התפללה סבתו למען שניהם באופן הזה: "ריבונו של עולם, אנא הבא לנו כפור חם". "כפור החם" הוא אותו ניסיון להחזיק בחבל משני ראשיו, ללכת עם ולהרגיש בלי. מסתבר כי רבים בנתניה רוצים את הכלה, אבל לא מוכנים לשלם את הנדוניה עבורה.



כבר ברומא העתיקה הייתה ידועה תופעת ההפכפכות של ההמון, מכאן בא למעשה הביטוי Mob באנגלית שנגזר מהביטוי הלטיני Mobile Vulgus שפירושו "המון הפכפך". מסתבר כי למרות השנים הרבות שחלפו, אין הרבה חדש תחת השמש כמאמר קהלת.



הכותב: אדיר בנימיני הוא יו"ר הירוקים בנתניה ומועמד במקום ה-6 ברשימת מפלגת הירוקים לכנסת ה-18.






Councillor ADIR BENYAMINI Municipality of Netanya
http://www.adir-b.com/




אין תגובות: