סה"כ צפיות בדף

יום שלישי, אוגוסט 1

טור אישי - אדיר בנימיני לואי ה-14

סגנון לואי ה-14 בגרסה הנתנייתית

בעקבות הפרסום בסוף השבוע האחרון של כתב "אמצע נתניה" ("ידיעות תקשורת), גיא ליברמן, כי עיריית נתניה ביצעה עבודות גינון ונוי בשטח פרטי, הסמוך לביתה של ראש העירייה, מוצא אדיר בנימיני קווי דמיון לסגנון התנהלותו של המלך הצרפתי, לואי ה-14.

לאחר שבישיבת מועצת העיר לפני כשנה אמרה ראש העירייה, מרים פיירברג, בנוגע להצעה לערוך בחירות לועדי השכונות כי "כל אזרח מייצג את עצמו ואנחנו מייצגים אותו, לא בטוח שאנחנו צריכים ועדים, לא בטוח"; הודעתי בתגובה כי בסגנון התנהלותה הריכוזי מזכירה פיירברג את נפוליאון. מאוחר יותר כאשר התחילו להתגלות צורות ההתנהלות הדיסקרטיים סביב הדיל של מכבי נתניה, הודעתי קבל עם ומועצה ש"פשוט טעיתי, ולאחר שהקדשתי לעניין מעט מחשבה, הגעתי למסקנה כי ראש העירייה מתנהלת יותר בסגנון המזכיר את לואי ה-14".
"מלך השמש" כפי שכונה, היה המיישם האולטימטיבי של שיטת המשטר ה"אבסולוטית"; לואי ה-14 מלך בצרפת בין השנים 1643 – 1715 ונודע במשפט המפורסם "המדינה זה אני" (L'Etat c'est moi).
בגרסה המקומית זה הולך ככה: "נתניה זה אני, ואני זה נתניה".
הודות לכוחניותו ומיומנותו הפוליטית, הצליח לואי ה-14 בסיוע אנשי חצרו לנטרל את כוחם והשפעתם של אנשי האצולה (שבעבר היו שותפים בשלטון), והפך אותם ל"אנשי חצר". האצילים הצרפתים הורחקו מעמדותיהם בהנהלה הממשית של המדינה, והמלך קבע בלעדית כשהוא רואה את עצמו ריבון בלתי תלוי.
אם נערוך אנלוגיה למצב אצלנו, הרי שאת הביטוי לסגנון האבסולוטי ניתן למצוא בדבריו של האציל, סליחה... חבר המועצה הברון דה-קובי לוי, בישיבת המועצה מהחודש שעבר: "אני חבר קואליציה עלוב, מדוכא, מיוסר
כמו עוד 16-17 כמוני. אנחנו לא שותפים בהנהלת העיר הזאת, לא מתייעצים אתנו, לא שואלים את דעתנו, רומסים אותנו[...] נושאת בתפקיד ראש העירייה מתנהגת בצורה יהירה ושחצנית, זחוחה ומנוכרת".
לואי ה-14 נודע גם בסגנון חייו הראוותני, הוא הצליח לנטרל את האצולה הצרפתית בין היתר באמצעות חיי החצר המפוארים שלו שהיו רוויים חיי מותרות ותככים. הוא הקים את ארמון וורסאי העצום והמפואר שבקרבת פאריס, קישט וריהט אותו בעושר והידור רב. ישיבתו רחוק מן העיר ביטאה את עליונותו על העם והגבירה את יראת הכבוד כלפיו. המלך היה מנותק מנתיניו, ולכן, מי שהיה צריך לדבר איתו היה צריך לקשור קשרים עם מקורבים לחצר. עם זאת, מי שכן זכה לכבוד להיפגש איתו התרשם מהקסם האישי הרב שלו.
חצר וורסאי התפרסמה כאמור בעיקר בחיי התענוגות והבטלה שהתנהלו בה; הפעילות היומית בארמון החלה רק בשעות הבוקר המאוחרות. הנשים הקדישו חלק ניכר מהיום לתהליך ארוך של
התלבשות, סידור השיער, התקשטות והתייפות.
השאיפה לברק ותהילה באה לידי ביטוי כאמור בבניית גני ורסאי המונומנטאליים על חשבון הידלדלות הונה של המדינה. טובי האמנים של הדור עבדו על מנת לעצב את הגנים הללו בראשות מתכנן הגנים
אנדה לה נוטרה (Andre Le Notre).
אז נכון, בנתניה אין עדיין חיי תענוגות, ולה-נוטרה כבר מזמן נח על משכבו בשלום, אבל תגידו, חלק מזה לא נישמע לכם מוכר?

בתמונה: לואי ה-14 "מלך השמש" בתמונה מאת ריגו משנת 1701

Councillor ADIR BENYAMINI Municipality of Netanya
www.adir-b.com

אין תגובות: