סה"כ צפיות בדף

יום ראשון, אוגוסט 27

טור אישי - אדיר בנימיני





"בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה", כך מסתיים ספר שופטים (כ"א, כ"ח), אחרי הסיפור המזעזע על ה"פילגש בגבעה" והשלכותיו הקשות. לאחרונה בעקבות המאבק של תושבי מקדונלד, ועבירות הבניה שביצעה העירייה בביה"ס "יהודה הלוי", רק מתחזקת לדאבוני את תחושת ההפקרות השלטת בנתניה, במסגרתה "איש הישר בעיניו יעשה".
בחרתי להביא בפניכם מספר דוגמאות (כלליות וקונקרטיות), המחזקות תחושות אלה והמלוות אותי כבר זמן רב. בעיר מסתובבים יותר מידי גורמים שעקרונות שלטון החוק הם רק המלצה בפניהם; זה לא אמור להפתיע אותנו, היות וגורמים בכירים בעירייה מהווים אב-טיפוס מצוין להתנהגות כזאת.

עבריינות הבניה חוגגת:הריקבון הוא כל כך גדול עד כי ניתן לקבל את התחושה שמרוב עשבים שוטים, לא ניתן לראות אפילו פיסת דשא ראויה אחת. עבריינות הבניה כבר הפכה מזמן להיות נורמה שהשתרשה עמוק מאוד באדמה: קודם לבנות, להציב בפני הועדה המקומית עובדות בשטח, ורק אז לבקש אישור ל"הכשיר את השרץ" באמצעות אישור בדיעבד.
כולנו מכירים את המשפט שמתחיל ב"אם בארזים נפלה שלהבת..."; מה בפלא באמת שהתושבים ובעיקר הקבלנים, נוהגים כפי שהם נוגים, כשגם בכירים בעירייה מצפצפים על חוקי התכנון והבניה?
זכור היטב המאבק הארוך והבלתי מתפשר שניהלתי כנגד הבניה הבלתי חוקית שיוחסה לחבר מועצת העיר, קובי לוי. לאכזבתי המרה, פניותיי למבקר המדינה, ליועץ המשפטי לממשלה וליועמ"ש משרד הפנים לא הועילו. ראש העירייה (כפי שבעצמה הודתה) נתנה בפרשה זו גיבוי מוחלט לקובי לוי למרות עבירות הבניה שיוחסו לו:
http://adir-b.blogspot.com/2006/08/blog-post_08.html
אולם לפני כשבועיים נדמה כי נשברו שיאים חדשים, כאשר התגלה שהעירייה בעצמה לא טרחה להשיג אישורי בניה לשיפוצים שעשתה בבית הספר "יהודה הלוי". בעזות מצח שאין כדוגמתה מנסה ראש העירייה להשתמש במקרה כקרדום לחפור בו לחיסולי חשבונות פוליטיים, אך זו כבר סוגיה בפני עצמה, ואין זה המקום להרחיב עליה. בדברים שמסרה לעיתון "אמצע נתניה", הודתה ראש העירייה כי היה "כשל נקודתי", אך הוסיפה כי לא ציפתה ש"יהיו כל מיני צדיקים שיחליטו לדקדק או להקפיד על קוצו של יוד[...]" ("אמצע נתניה" 25/08/06).
לקרוא ולא להאמין! העירייה האמונה על אכיפת חוקי הבניה, בונה ללא היתר, וראש העירייה קוראת לזה "לדקדק על קוצו של יוד...". לא יאומן כי יסופר!
אזכיר רק לראש העיר משפט שאמר פעם ח"כ לשעבר משה סנה: "יש קשר ישיר בין הפרת החוק בצמרת השלטון לבין השחיתות בענפיו השונים, לבין הריקבון בשורשיו". בהחלט חומר למחשבה.

הבאסטות הלא חוקיות:
בעשרות מקומות ברחבי העיר פועלות באסטות לא חוקיות, ונראה שמיום ליום המצב רק נהיה גרוע יותר. בחלק גדול מהמקרים מדובר בהשתלטות על מדרכות במרכז העיר. באופן אישי נתקלתי בתלונות לא מעטות של תושבים בנוגע לקושי בו הם נתקלים בלנוע באופן חופשי ברחובות המרכזיים.
לא רק זאת אף זאת, בעיתון "אמצע נתניה" האחרון (25/08/06), התפרסם כי סגן ראש העירייה, מר רפי קדוש, חתם על כתב התחייבות להקמת קיוסק על שטח עירוני במרכז העיר, למרות שהבקשה לא נדונה ולא אושרה בשום ועדה עירונית. ראש העירייה הגדילה לעשות ונתנה לקדוש גיבוי על המעשה. מעניין אם גם במקרה זה היא סבורה שמדובר רק "בקוצו של יוד"...
גם את עמיתי,רפי קדוש, הייתי מפנה לציטוט לעיל של משה סנה! כיצד ניתן לצפות מהתושב לפעול על פי חוק כאשר הגורמים הכי בכירים בעירייה אינם עושים זאת, או מקלים ראש בכך?
לעיתים נדמה שהצורה שבה מתנהלים הדברים בעירייה, מתחילה להזכיר את האופן שבו מנהלים באסטה בשוק של ג'אלאזון. הייתי בהזדמנות זאת מזכיר לראש העירייה, כי האיש שברשימתו התמודדה לראשונה למועצת העיר, רה"ע לשעבר, יואל אלראי, היה לוחם גדול בתופעת הבאסטות הלא חוקיות, ונהג בהם ביד קשה. אתכבד להציע לה לחזור אחורה, להיוועץ עם אלראי, וללמוד מחדש איך עושים את זה.

מה הפלא? בעיר בה השתרשו הנורמות ששלטון החוק הוא רק המלצה, וכל המתגבר פשוט נוטל בכוח, ורצוי גם בלי בושה. זאת הדרך שעל פיה מתנהלים הדברים בעיר נתניה בתחילת המאה ה-21.
נסיים כמו שהתחלתי, ברוח ספר שופטים: ""בימים אלה אין מלך בנתניה (וגם לא "מלכה"), איש הישר בעיניו יעשה"...
Councillor ADIR BENYAMINI Municipality of Netanya
www.adir-b.com אדיר בנימיני - חבר מועצת עיריית נתניה

אין תגובות: