סה"כ צפיות בדף

יום רביעי, מאי 3

ביקורת על ההצעה להעביר 4 מיליון ₪ לפיתוח


חברים במועצת העיר נתניה מבקרים את הצעה שתידון בועדת הכספים העירונית הקרובה, ולאחר מכן במועצת העיר להעביר סך של 4 מיליון ₪ מעודפי התקציב השוטף לטובת תקציבי הפיתוח.
עיריית נתניה סיימה את שנת 2005 עם עודף של 5.4 מיליון ₪ בקופה.
על פי נתוני סיום שנת הכספים 2005 מאחוריהם עומדת גזברית העירייה, הגירעון המצטבר של עיריית נתניה עומד על כ-70 מיליון ₪.
עומס המלוות עומד על כ-380 מיליון ₪ כמחצית מסך התקציב השנתי.

אבל כאן מגיעה גם בשורה אחת טובה – עיריית נתניה סיימה את שנת 2005 עם עודף של 5.4 מליון ₪ בקופה. מתוכם מבקשת העירייה להעביר 4 מיליון ₪ מהעודף שנוצר לטובת תקציב הפיתוח. זאת בנימוק שבשנים קודמות (בתקופת כהונתו של צבי פולג) שימשו קרנות הפיתוח לכיסוי גירעון מצטבר.

זה המקום אולי לציין כי כל רשות מקומית פועלת בעזרת שני תקציבים:
1. השוטף – הממן את משכורות העובדים והפנסיות, חינוך, תאורת לילה, תרבות, ספורט, פינוי אשפה ושאר הפעולות השוטפות.
2. קרנות הפיתוח – המיועדים לפיתוח בלבד, וניזונים מכסף שנכנס מאגרות והיטלים שונים מתחום הבניה.

חבר מועצת העיר, אדיר בנימיני, מתנגד לכך ש-4 מיליון שקלים יועברו לפיתוח וטוען כי מוטב שישמשו לצמצום הגירעון או למטרות אחרות חשובות יותר: "במקום שהכסף הזה ילך לכיסוי גירעון, או לחינוך או לתרבות או לספורט או לרווחה ואולי לעוד 1001 שימושים חשובים ודחופים יותר, הוא עומד להיבלע בתקציבי הפיתוח..." מצר בנימיני.

ח"מ בנימיני שלא הסתיר כי הוא דעתו אינה נוחה כאשר נשמעים רעמי הביקורת אותם מפנים חדשות לבקרים בעיקר שני חברי מועצה (עופר אורנשטיין וראובן מימון). הם נשמעו לא אחת אומרים כי "ראש העירייה משקיעה באבנים במקום באנשים", וכי היא מעדיפה "דקלים על פני החינוך", מציין כעת כי אם התקציב הזה יועבר יוכח שהצדק באיזשהו מקום היה איתם.

אדיר בנימיני: "אם ועדת הכספים העירונית, ולאחר מכן מועצת העיר יאשרו את ההעברה הזאת, לא אוכל שלא להצדיק את עמדתם מעתה והלאה! הסתבר שיש דברים בגו והסתבר שהם צדקו לאורך כל הדרך".

בתוך כך נודע כי ישנם גם מספר חברי קואליציה שאמרו גם הם שדעתם אינה נוחה מהעניין, ובכוונתם להצביע נגד העברת 4 מליון השקלים; חבר המועצה קובי לוי סבור שהכסף העודף צריך להיות מופנה לטובת מחלקת הרווחה לסיוע עבור השכבות החלשות של העיר.

לא מן הנמנע כי בסופו של דבר תושג פשרה וחברי הקואליציה יתמכו בהעברת חלק מהסכום; זאת לאחר שנתח אחד ממנו יועבר לטובת מטרות הקרובות לליבם, כפי שבדרך כלל קורה בעיריית נתניה בעידן פיירברג...
תומך מפתיע בראש העיר: עו"ד שלמה רוזווסר.
בכתבה פרי עטה של כתבת "השבוע בנתניה" אהובה אליהו עולה כי שותפו לסיעה של הרצל קרן הלא הוא עו"ד שלמה רוזווסר תומך בהצעתה של ראש העיר.
להלן נוסח הכתבה מתוך אתר "השבוע בנתניה" (www.mb1.co.il):
קרן: בעודפי התקציב יש להפחית נטל המיסים
"השבוע בנתניה" אהובה אליהו (02/05/2006 22:56:34)
* גזברית העירייה, עירית אביבי, ממליצה כי להעביר את עודפי התקציב השוטף לתקציבי הפיתוח * חבר מועצת העיר, עו``ד שלמה רוזנווסר, מסכים עמה וסבור שמדובר ברעיון מוצלח * אבל חברי המועצה הרצל קרן ואדיר בנימיני אינם חושבים כך * קרן: ``זאת בדיוק ההזדמנות להפחית את נטל המסים שמשלמים תושבי העיר`` * בנימיני: ``ראוי שהעודפים יופנו לכיסוי גרעון העירייה``
*חברי מועצת עיריית נתניה קיבלו בסוף השבוע שעבר את רשימת הנושאים לסדר היום של ישיבת ועדת הכספים שתתקיים השבוע, מהם עולה כי גזברית העירייה, עירית אביבי, ממליצה כי עודפי התקציב השוטף יועברו לתקציבי הפיתוח.יצוין כי לעיריית נתניה יש חובות גדולים המעיקים על תקציבה, ומלבד גרעון שוטף קיים גם עומס מלוות גבוה. בסדר היום מציינת הגזברית בגאווה כי עומס המלוות הוא נמוך מהקריטריונים שהציבו במשרד הפנים.כאן המקום להסביר לציבור כי תקציבי פיתוח מנוהלים בחשבון נפרד, והם מופנים אך ורק לעבודות פיתוח תשתיות ברחבי העיר. לעומת זאת העירייה מנהלת תקציב שוטף המממן את פעולותיה השונות הקשורות בחינוך, תרבות, רווחה והוצאות שוטפות של אחזקת המערכת. חבר המועצה, אדיר בנימיני, מבקר את הצעתה של אביבי וטוען כי ראוי היה שעודפי התקציב השוטף יופנו אך ורק לכיסוי הגרעון, ולא לתקציבי הפיתוח המובטחים ממילא מאגרות, מהיטלי בנייה ומתקציבי בנייה נוספים. בנימיני: ``הריבית שמשלמת העירייה בשיעור הלוואות היא גבוהה מאוד. אם ניתן להקל על הגרעון, יש לעשות זאת, בעיקר לאחר שאנו יודעים כי לאור הפיתוח הצפוי בנתניה מובטחות הכנסות מכיוון זה, ואין כל הצדקה לקחת כסף מהתקציב השוטף למימון פרויקטים גרנדיוזים. יתכן מאוד שהעובדה שהבחירות הקרובות יתקיימו בעוד כשנתיים גורמות לכך שהעירייה מעוניינת להבטיח לעצמה כסף למימון פרויקטים גדולים על מנת לעשות רושם על הבוחרים``. חבר המועצה, עו``ד שלמה רוזנווסר, מסר כי ההצעה להעביר עודפי כספים מהחשבון השוטף לחשבון הפיתוח הוא רעיון טוב, שכן בכך העירייה לפחות תקטין את מצבת החובות האדירה שלה בחשבון הפיתוח. אולם חברו לסיעה, הרצל קרן, דווקא חושב אחרת: ``הגענו לזמנים טובים שהעירייה בעודף הכנסות, וזאת בדיוק ההזדמנות להפחית את נטל המסים הבלתי נסבל שמשלמים תושבי העיר נתניה כארנונה לעירייה. תמיד טענה ראש העירייה שמשרד הפנים לא מאפשר לה להפחית ארנונה בגלל הגרעונות שלה. הנה, אין יותר גרעון בתקציב השוטף, וזו ההזדמנות להתחיל בתהליך של הפחתת ארנונה. דבר שני, אם כבר יש עודף תקציבי בתקציב השוטף, אולי זה הזמן לחזק את מערכת החינוך בנתניה ולשפר את הישגיה הלא מרשימים על ידי העברת תקציבים משמעותיים לתקציב החינוך בשנות שלטונה של מרים פיירברג-איכר``.


חבר מועצת העיר, אדיר בנימיני (צילום: האוורד הנדלר)
Councillor ADIR BENYAMINI Municipality of Netanya
www.adir-b.com

אין תגובות: